Auch bei Schwindende
Erinnerung 2 geht es um den Vorgang des Vergessens. Dieses Mal
verwendete ich Gouache- statt Ölfarbe. Gouache trocknet recht schnell, nach nur
ca. einer Stunde konnte ich den nächsten Schritt umsetzen: Mit einer Sprühflasche,
gefüllt mit Wasser, benetzte ich die rechte Leinwandhälfte. Dabei erhöhte ich
die Anzahl der Sprühstöße, je mehr ich mich dem rechten Bildrand näherte. Es war
sehr anschaulich, wie sich die anfangs sehr kleinen Wassertröpfchen auf der etwas rauen Leinwand
halten und die Farbe sofort wieder anlösen konnten. Mit weiteren Sprühgaben aus
der Flasche sammelten sie sich, um dann als größer gewordene Tröpfchen mit
raschem Lauf herab zu fließen. Dabei lösten sie weitere Farbpigmente an. Anfangs
blieben die zuvor quer gezogenen Farbstriche, die z.B. die dunkleren Bereiche einer
Welle zeigten, noch gut sichtbar. Wie ins Gedächtnis eingebrannt haftete dort
die Farbe gut, der Bildinhalt war noch nachvollziehbar zu erschließen. Erst
unter größerem Druck auf den Pistolengriff der Sprühflasche und gleichzeitiger Distanzverkürzung
zur Leinwand löste sich auch an diesen Leinwandbereichen die Farbe und wurde blasser. |
Even with Dwindling memory 2
is about the process of forgetting. This time I used gouache instead of
oil paint. Gouache dries pretty quickly, after only about an hour I
could implement the next step: With a spray bottle, filled with water,
I wetted the right half of the canvas. I increased the number of
sprays, the more I approached the right edge of the picture. It was
very clear how the initially very small droplets of water on the
slightly rough canvas hold and could dissolve the color immediately.
With further sprays from the bottle, they gathered to then flow down as
larger droplets. They dissolved further color pigments. Initially the
previously transversely drawn color areas, e.g. the darker areas of a
wave were still visible. As if remembered, the color adhered well
there, the image content was still understandable to tap. Only under
greater pressure on the pistol grip of the bottle and at the same time
shortening the distance to the canvas was the color also paler on these
canvas areas. I used the area to the middle of the screen for a
transition, it shows blurriness while left the picture memory left
unmolested. I added the signature on the right with the date of the
image formation to the canvas after drying again. Initially, this step,
intended as a conclusion, was too contrasting and sharp. So the
information did not fit into the picture. I reached for the spray
bottle again and weakened the writing again. On the back of the work I
wrote signature and date again, now with a thick graphite mine. |
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Links: Schwindende Erinnerung 2 vor dem Eingriff des Vergessens Left: Dwindling memory 2 before the intervention of forgetting |
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